Miljoenen Nederlanders zijn actief op sociale netwerken als Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn en Twitter. Maar wat gebeurt er met het profiel als je overlijdt? Als er niets wordt gedaan, kun je na je overlijden nog heel lang doorleven op internet.

Als iemand overlijdt, blijven digitale profielen op talloze internetsites nog heel lang voortleven. Veel mensen hebben een uitgebreid digitaal vriendennetwerk op sociale netwerken, zoals Facebook en Instagram. Als er niets gebeurt met zo’n profiel, zullen deze digitale vrienden nooit weten dat iemand er niet meer is.

Beleid
Het zou mooi zijn als er een standaard policy is waarmee alle social media in een keer op de hoogte kunnen worden gebracht van het overlijden van een lid. Maar zo’n beleid bestaat helaas niet. Elk socialmedia-account pakt het op zijn eigen wijze aan en de mogelijkheden zijn per site verschillend.

Inloggegevens
Zodra een nabestaande beschikt over de inloggegevens van het profiel van de overledene, kan deze ervoor kiezen om het profiel zelf te gaan beheren, bijvoorbeeld door er een korte necrologie op te plaatsen of om het gehele profiel te verwijderen. Waar de keuze ook op valt, het is altijd aan te raden om contact op te nemen met de beheerder van de website. Deze kan namelijk voorkomen dat er toch nog ongewenste mail of aanbiedingen naar de overledene worden verzonden of dat vrienden bericht krijgen dat de overledene bijna jarig is.

Facebook
Facebook is met 1,35 miljard actieve gebruikers met afstand het grootste sociale netwerk ter wereld. Alleen al in Nederland zijn er meer dan negen miljoen gebruikers. Bij Facebook is men van mening dat het zonde is om foto’s en virtuele vriendschappen zomaar te verwijderen. Daarom bestaat de mogelijkheid om het profiel van een overledene een speciale ‘in memoriam’ status te geven. Het account zelf wordt ‘vastgezet’ zodat niemand kan inloggen. Er kunnen dan nog wel berichten worden achtergelaten op de timeline van de overledene. Om het overlijden te melden, heeft Facebook een contactformulier opgesteld dat door de naaste familie moet worden ingevuld, aangevuld met een bewijs van overlijden in de vorm van een overlijdensbericht.

Instagram
Als een Instagram-gebruiker overlijdt, krijgt het account de herdenkingsstatus of wordt het verwijderd op verzoek van een familielid. Als het account de herdenkingsstatus heeft gekregen, kan niemand meer wijzigingen aanbrengen in de bestaande berichten en inhoud van het account. Instagram staat niet toe dat iemand zich aanmeldt bij een account met de herdenkingsstatus. Iedereen kan een foto of video naar de overleden persoon sturen via Instagram Direct. Door de overleden persoon gedeelde berichten (bijvoorbeeld foto’s en video’s) blijven op Instagram staan en zijn zichtbaar voor de doelgroep waarmee deze inhoud is gedeeld. Accounts met de herdenkingsstatus worden niet in openbare gedeeltes weergegeven, zoals in Zoeken en verkennen.

YouTube
Bij YouTube gaat het weer net iets anders. Nabestaanden kunnen wel toegang krijgen tot het account van de overledene, maar daarvoor heeft een nabestaande wel de inlognaam én een machtiging van de overledene nodig. Hoe die machtiging moet worden verkregen, vermeldt de site niet.

LinkedIn en Twitter
Voor sites als LinkedIn en Twitter moeten ook formulieren worden ingevuld en verstuurd naar de beheerder om de dood van een lid te bevestigen. Twitter biedt nabestaanden wel de mogelijkheid om alle openbare tweets te bewaren.

Vastleggen
Het zal nu niet gelijk uw prioriteit hebben als u uw erfenis gaat regelen, maar het kan geen kwaad om iets vast te leggen dat uw virtuele afscheid regelt. Het kan immers erg pijnlijk zijn voor uw nabestaanden als zij na uw overlijden worden geconfronteerd met een profiel waarop u nog gewoon in leven lijkt.

Handige websites
Steeds meer bedrijven zien de digitale nalatenschap als een groeiende vraag en spelen daar op in door speciale diensten aan te bieden.

www.ziggur.me
www.digizeker.nl

Tekst: Maaike van Helmond

Deel op:

Laat een reactie achter

dima